M/S Grytøy – kort historikk
1954: Levert av Vaagland Båtbyggeri A/S, 5583 Vågland som byggenummer 46 til Grytøy-Harstad Fergeselskap AS, Lundenes. Sertifisert for 90 personer. Tonnasje: 84 brt, 47 netto. H. dim.: Loa / Lpp x B x D = 21,7 / 19,4 x 5,18 x 2,92 m. H. motor: 1 stk 2 syl. Brunvoll glødehodemotor, ytelse 100 hk. Innsatt i melkerutetrafik mellom Harstad og Grytøy. Senere utvidet med fart på Bjarkøystedene.
1960: Innsatt ny Wichmann dieselmotor, type 3ACA, 300 bhk.
1966: Styrehus fornyet
1973: Solgt / overtatt av Troms Fylkes Dampskibsselskap, Tromsø uten navneskifte.
15.10.1974: Ut av ruten, erstattet av ferge. Overført til fart i Kvæfjord.
1982: Solgt til Olav Berg, Leksa for kr 150.000,- uten navnesifte.
Rep. av medfølgende pålegg om skifte av fundamentbolter på grunn av galvanisk tæring utført i Kristiansund. Kostnad kr 300.000,-
Benyttet som avløserbåt for Fosen trafikklag i ruten Sistranda-Øyrekken. Dessuten i bruk som Sjøheimevern-skøyte i Trondelag og som turistbåt med utgangspunkt i Kongensvoll.
Sertifisert for 50 personer. Fartsområde kortere ruter.
1984: Salong (40 personer) under dekk omgjort til 1 stk 4-mannslugar og 3 stk 2-manns lugarer ved Kirksæterørens Skibsverft.
1986: Gikk på grunn ved Skotskjær lykt mellom Gjæsingen og Mausundvær. Mindre skade.
1988: Avsluttet oppdrag for Sjøheimevernet. I opplag.
1989: Solgt til Ottar Starheim, Risør for kr 550.000,- uten navneskifte og satt inn i turistrutefart mellom Oslo og Kristiansand. Påmalt KYSTRUTEN.
1994: Overtatt av finanskreditorer og utlagt for salg.
1995: Observert i Moss om sommeren som husbåt
1996: Observert i Oslo om sommeren, i bruk som turbåt på Oslofjorden.
2003: Solgt til Camilla Saga Ulrika Johansson og Marty Denham for 500.000,- kroner.
2011: Besluttet tvangssolgt av Asker og Bærum tingrett
Kjøpt på Tvangsauksjon i Asker forliksråds lokaler den 30. august av Venneforeninga Grytøy-Harstad fergeselskap for kr 15.000,- Flyttet fra Vollen slipp til kaia ved Sjøfarts-museet 14. september, i påvente av slippsetting.